Monika Mørck
Den store veven
Vindussalen
11.01.24 – 18.02.24
Monika Mørck viser installasjonen Den store veven i Vindussalen. Utstillingen inviterer til å betrakte tekstilene på nært hold hver for seg, som overlappende fra avstand, i tillegg til å være en totalinstallasjon man kan bevege seg i. Mørck tar utgangspunkt i tekstilens iboende egenskaper og bruksområder: Hvordan den avgrenser eller åpner opp et rom, og dens kulturelle rolle som prydtekstil der materialitet, struktur og ornamentikk står i relasjon til omgivelsene og samtiden.
Mørck bruker om igjen silke fra tidligere stedsspesifikke verk som har hengt ute og derfor bærer preg av naturens slitasje. Silken har deretter blitt bearbeidet med plantetrykk og innfarging med planter fra egen hage. Noen av arbeidene består av slitte vedsekker som er brettet ut og applikert på silke med broderisting. En serie med ullbroderi på vedsekker er laget ut ifra et regelsett der kunstneren i samarbeid med sin assistent utforsker variasjoner av mønster. Et annet arbeid er utført med lappeteknikken koreansk kvilting som gjør tekstilen lik på begge sider.
I Mørcks kunstneriske praksis er samspillet mellom hverdagsliv og kunstnerisk utforskning sentralt. Hun veksler mellom inne- og utearbeid og arbeid tilpasset årstidene. Kunnskapsoverføring mellom generasjoner er også en del av prosessen. Arbeidene har sitt opphav i tekstil som noe intimt, hjemlig og trivielt, men også universelt. Tittelen Den store veven kan vise til hvordan tekstilhåndverket er rotfestet i hele vår historie, i hele verden, og hvordan det har gitt beskyttelse, ly og mulighet til overlevelse. Tekstilkunnskap er en fellesnevner som vi deler med alle kulturer, til alle tider, og kan skape et unikt møtepunkt for fellesskap. Den store veven er også brukt som metafor for hvordan alt henger sammen i gårdslivet. Med utførlig tekstilarbeid, blomstermønster og farger påført direkte fra naturen ønsker Mørck å hedre kvinnelig og handlingsbåren kunnskap som ikke har fått plass i historiebøker og teori.
Monika Mørck (f. 1984) arbeider og bor i Trondheim. Hun har MFA i medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og har i tillegg utdannelse i tekstildesign fra Accademia Italiana, Firenze. Mørck har stilt ut ved bl.a. Soft Galleri i Oslo (2016), Bærum Kulturhus (2017) og Goblin i Nordre Follo (2022) samt gjort duo-utstillinger med Maia Birkeland på Osterøy Museum (2019), ved Hordaland Kunstsenter i Bergen (2021), på Galleri Format i Oslo (2021) og Trøndelag senter for samtidskunst (2023). Mørck har også deltatt i flere gruppeutstillinger, blant annet på Trøndelagsutstillingen i 2020 og 2022 og Årsutstillingen i 2021 på Sørlandets Kunstmuseum. Mørck har også gitt ut publikasjonen A mother’s diary from Havrå i 2019 og gjort de sosiale kunstprosjektene Sprettekafé i 2019 og Loose Ends i 2021.
Utstillingen har mottatt støtte fra Regionale prosjektmidler (Kunstsentrene i Norge), Billedkunstnernes Vederlagsfond og Kulturrådet.