Fangst – flaskeposter fra et havdyp

Benjamin Slotterøy
Fangst – flaskeposter fra et havdyp
Salene i andre etasje
20.02.25 – 30.03.25

Utstillingen Fangst – flaskeposter fra et hav­dyp er resul­tatet av en lengre kunst­nerisk prosess påbegynt i 2021. Her knytes frag­menter av fortid, nåtid og fremtid sammen i en utforsk­ning av identitet, hånd­verks­tradisjoner og samfunns­endringer.

Prosjektet tar utgangs­punkt i kunstnerens er­faring med å vokse opp som skeiv i et øy­sam­funn på Helge­land, hvor det hetero­normative miljøet opplevdes som eksklu­derende. Dette førte til en avstands­tagen fra lokal­samfunnet og dets kyst­kultur. I voksen alder har imidler­tid behovet for å gjen­erobre denne historien manifestert seg. Tidligere forlatte elementer inngår nå i en ny forståelses­ramme.

Den maritime kulturen har lange hånd­verks­trad­isjoner, men mange av disse står i dag i fare for å forsvinne. Slotterøy undersøker hvordan etablerte verdier og teknikker møter samtidens krav til omstilling og bære­kraft. Sentralt i prosjektet er også en refleksjon over fangst­kulturens maskuline idealer og indust­riali­seringens påvirk­ning på naturen. Historisk har fangst vært en balan­sert praksis, men i dag preges næringen av rasjonalisering og økt ressurs­forbruk. Spørs­målet som stilles, er hvor­vidt nye perspektiver kan bidra til en mer bære­kraftig og utjevn­ende kultur.

Utstillingens organisk formede glass­arbeider kan forstås som både natur­skapte og tilfeldige. De ser ut til å mangle stabilitet og har konno­ta­sjoner til flaske­poster hentet opp fra hav­dypet, samtidig gir de referanser til fallos­lik­nende, tomme forsvars­strukturer – en be­trakt­ning over tap av tradisjon i møte med moder­nitet.

Arbeidene fungerer som et helhetlig resonne­ment der de visuelle elementene symboli­serer ned­arvet kunn­skap, iden­titet og nød­vendig­heten av tilpasning.

Benjamin Slotterøy bor og arbeider i hen­holds­vis Stockholm og Lurøy kommune på Helge­lands­kysten, der han også er født og opp­vokst. Han er utdannet ved Glasskolan i Kosta, Sverige, Edinburgh College of Art i Skott­land og Konst­fack i Stock­holm. I tillegg har han kurator­utdanning fra Kunst­høg­skolen i Bergen. Slotterøy har vært ansvarlig for en rekke prosjekter på Sleneset, blant annet Periferi PINK og Havets menn, i tillegg til å ha initiert, produsert og kuratert Kunst i havgapet, en stor inter­nasjonal kunst­festival på Sleneset.

Slotterøy er representert i flere offentlige og private samlinger, blant annet ved National­museum Stockholm, KODE i Bergen, The Glass Factory i Boda, Röhsska museet i Gøte­borg og Sveriges Glasmuseum i Växjö.

Utstillingen har mottatt støtte fra Kultur­rådet.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern