Liilian Saksi
Ikat
Salene i 2. etasje
03.04.—18.05.2025
Liilian Saksis utstilling, Ikat, refererer til en tradisjonell fargeteknikk der deler av garnet farges før veving, enten i innslaget, i renningen eller begge deler, mens andre deler forblir ufargede. De ufargede partiene, sammen med de fargede skaper mønster i veven. I utstillingen er ikat brukt sammen med sprang, en fletteteknikk som har vært en sentral del av Saksis kunstnerskap. Sprang kan spores tilbake til bronsealderen, og teknikken har blitt funnet i ulike kulturer og på flere steder verden over. I sprang dannes ikke flaten av renning og innslag, men renningen flettes sammen for hånd ved å vende trådene over hverandre. Dette skaper sammenhengende diagonale bindinger som kan minne om toskaftbinding. Saksis sprangarbeider i ull fremstår som en luftig vev, der sauens ullfiberegenskaper kommer frem i verkets pustende flate. Dette er første gang Saksi inkorporerer ikat i sine sprangarbeider.
Denne utstillingen viser verker der Saksi lar garnet bytte retning i vertikale linjer. De innfargede partiene skaper duse horisontale linjer preget av bindingens forsiktige forskyvninger. Kulørene danner klanger i verkene som søker etter harmoni med en anelse dissonans. Det er en symmetri med ubalanse. Fargede partier med kraftige kulører står i relasjon til ufargede partier og jordnære kulører. Fargede brune nyansene skaper friksjon mot ufargede brune nyanser. Saueflokkens egne fargetoner blir synlig, og bygger en palett utfra en gruppe individer.
Det er en kontrast mellom naturfibre og syntetiske materialer i verkene. Ullen er farget med syntetiske fargepigmenter, og gjennomsiktige akrylsylindere er verkenes bærende element. Når dette brukes for å spenne opp ullen skapes en friksjon mellom materialene.
I serien Tonearter har Saksi festet tvinnede garnremser på akrylplater. Garnet er systematisk dyppet i farge, og danner et repeterende mønster. Den sammentvinnede ullen fungerer som fleksible moduler som kan flyttes på under arbeidsprosessen.
I arbeidene tar Saksi utgangspunkt i sin egen saueflokk i Eidskog, og sauene til foreldrene i Sverige. Hun spinner og farger garnet selv, som en del av hennes kunstneriske prosess. Ved å leve i et slikt kretsløp er hun tett på etiske spørsmål om dyrenes egenverdi. Hennes egne sauer lever i en slags utopi fordi de ikke blir brukt til lamming og slakt, samtidig som de er kjernen i kunstnerskapet som gjør det mulig å drive småbruket økonomisk.
Liilian Saksi (f. 1989) har en BA og en MFA i Medium- og Materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun bor og arbeider på gård på Skotterud. Saksi har tidligere hatt separatutstillinger ved blant annet SOFT galleri og KRAFT Bergen. I juni stiller hun ut ved Oplandia senter for samtidskunst.
Utstillingen har mottatt støtte fra Billedkunstneres Vederlagsfond.